Респираторни инфекции

Коронавирусна инфекция, свързана с диабет тип 1 при деца Проучване предполага, че диабет тип 1 е значително по-вероятно да се развие при деца, които са имали COVID-19, отколкото при други респираторни инфекции, което поражда опасения относно дългосрочни автоимунни усложнения от вируса SARS-CoV-2. Анализът на повече от половин милион електронни здравни досиета на деца на възраст до 18 години разкри 72% увеличение на новите диагнози на диабет тип 1 при тези, които са имали коронавирус, за разлика от други респираторни инфекции. Докладвайки констатациите си в списанието JAMA Network Open , изследователите подчертават, че остава неясно дали COVID-19 предизвиква новопоявил се диабет тип 1 от тяхното наблюдателно проучване. Въпреки това изследователят Памела Дейвис, изтъкнат университетски професор в Медицинското училище Case Western Reserve в Кливланд, Охайо, предположи, че допълнителната бдителност би била разумна. „Семействата с висок риск от диабет тип 1 при децата си трябва да бъдат особено бдителни за симптоми на диабет след COVID, а педиатрите трябва да са нащрек за наплив от нови случаи на диабет тип 1, особено след като вариантът Omicron на COVID се разпространява толкова бързо сред деца“, каза тя. „Може да видим значително увеличение на това заболяване през следващите месеци или години. Диабетът тип 1 е предизвикателство през целия живот за тези, които го имат, и повишената честота представлява значителен брой засегнати деца. Екипът използва уеб-базирана база данни с деидентифицирани електронни здравни досиета от повече от 90 милиона пациенти, включени в Глобалната мрежа за сътрудничество, която включва 74 големи здравни организации във всички американски щати, както и 14 държави. Сред 1 091 494 педиатрични пациенти на възраст 18 години или по-млади бяха идентифицирани две групи: тези с инфекция със SARS-CoV-2 между март 2020 г. и декември 2021 г.; и тези без инфекция със SARS-CoV-2, но с друга респираторна инфекция през същия период. От тях бяха сравнени две съвпадащи групи, всяка с 285 628 пациенти. През шестте месеца след заразяването 123 пациенти с COVID-19 (0,043%) са получили нова диагноза диабет тип 1 в сравнение със само 72 (0,025%) с други респираторни инфекции. Рискът от диагностициране на диабет тип 1 е по-голям за тези, заразени със SARS-CoV-2, отколкото при респираторни инфекции, различни от COVID-19, на един месец (коефициент на риск [HR]=1,96), три месеца (HR=2,10) и шест месеца (HR=1,83). Когато групите бяха подразделени въз основа на възрастта, доверителните интервали преминаха един в шестмесечния анализ само за пациенти на възраст до девет години, докато това беше случаят във всичките три времеви точки за тези на възраст от 10 до 18 години. Професор Дейвис каза: „Диабетът тип 1 се счита за автоимунно заболяване. Това се случва най-вече защото имунната защита на тялото атакува клетките, които произвеждат инсулин, като по този начин спира производството на инсулин и причинява заболяването. „Предполага се, че COVID засилва автоимунните реакции и настоящото ни откритие затвърждава това предположение.“